Молитвослов Православного Воина
Москва, 2011
Православная библиотека Золотой Корабль, 2012
УДК 243 ББК
Рекомендовано к публикации Издательским Советом Русской Православной Церкви
(ИС11-025-2758)
М 75 Молитвослов православного воина. — М.: Благовест, 2011. — 80 с.
УДК 243 ББК 86.372
ISBN 978-5-9968-0047-6
© Издательство «Благовест» — текст, оформление, оригинал-макет, 2011
С одержание
Во время бедствия и при нападении врагов
Молитвы на сон грядущим (вечерние)
Благодарственные молитвы по Святом Причащении
Жития святых, по молитвам которых Господь являл чудесную помощь сражающимся на поле брани
Молитвы
переД сражением[1]
Тропарь Кресту (молитва за Отечество),
глас 1-й
Спаси, Господи, люди Твоя и благослови достояние Твое, победы православным христианам на сопротивныя даруя и Твое сохраняя Крестом Твоим жительство.
Кондак Кресту, глас 4-й
Вознесыйся на Крест волею, тезоименитому Твоему новому жительству щедроты Твоя даруй, Христе Боже; возвесели нас силою Твоею, победы дая нам на супостаты, пособие имущим Твое оружие мира, непобеди мую победу.
Во время бедствия и при нападении врагов
Тропарь, глас 4-й
Скоро предвари, прежде даже не поработимся врагом, хулящим Тя и претящим нам, Христе Боже наш: погуби Крестом Твоим борющия нас, да уразумеют, како может православных вера, молитвами Богородицы, Едине Человеколюбче.
Кондак, глас 8-й
Возбранный Воеводо и Господи, ада Победителю! Яко избавлься от вечныя смерти, похвальная восписую Ти, создание и раб Твой; но яко имеяй милосердие неизреченное, от всяких мя бед свободи, зовуща: Иисусе, Сыне Божий, помилуй мя.
Псалом 90-й
Живый в помощи Вышняго, в крове Бога Небеснаго водворится. Речет Господеви: Заступник мой еси и Прибежище мое, Бог мой, и уповаю на Него. Яко Той избавит тя от сети ловчи и от словесе мятежна, плещма Своима осенит тя, и под криле Его надеешися: оружием обыдет тя истина Его. Не убоишися от страха нощнаго, от стрелы летящия во дни, от вещи во тьме преходящия, от сряща[2] и беса полуденнаго. Падет от страны твоея тысяща и тьма[3] одесную тебе, к тебе же не приближится, обаче[4] очима твоима смотриши, и воздаяние грешни ков узриши. Яко Ты, Господи, упование мое, Вышняго положил еси прибежище твое. Не приидет к тебе зло, и рана не приближится телеси твоему, яко Ангелом Своим заповесть о тебе сохранити тя во всех путех твоих. На руках возмут тя, да не когда преткнеши о камень ногу твою, на аспида и василиска[5] наступиши и попереши льва и змия. Яко на Мя упова, и избавлю и: покрыю и, яко позна имя Мое. Воззовет ко Мне, и услышу его: с ним есмь в скорби, изму его, и прославлю его, долготою дней исполню его, и явлю ему спасение Мое.
Молитва Кресту Господню
Да воскреснет Бог, и расточатся врази Его, и да бежат от лица Его ненавидящии Его. Яко исчезает дым, да исчезнут; яко тает воск от лица огня, тако да погибнут беси от лица любящих Бога и знаменующихся крестным знамением и в веселии глаголющих: радуйся, Пречестный и Животворящий Кресте Господень, прогоняяй бесы силою на тебе пропятаго Господа нашего Иисуса Христа, во ад сшедшаго и поправшаго силу диаволю, и даровавшаго нам тебе, Крест Свой Честный, на прогнание всякаго супостата. О Пречестный и Животворящий Кресте Господень! Помогай ми со Святою Госпожею Девою Богородицею и со всеми святыми во веки. Аминь.
Тропари, глас 6-й
Господи Сил, с нами буди: иного бо, разве Тебе[6], Помощни ка в скорбех не имамы. Господи Сил, помилуй нас.
Всесвятая Богородице, во время живота[7] моего не остави мене, человеческому предстательству не ввери мя, но Сама заступи и помилуй мя.
Все упование мое на Тя возлагаю, Мати Божия, сохрани мя под кровом Твоим.
Кондак Пресвятой Богородице, глас 8-й
Взбранной Воеводе победительная, яко избавльшеся от злых, благодарственная восписуем Ти, раби Твои, Богородице, но яко имущая державу непобедимую, от всяких нас бед свободи, да зовем Ти: радуйся, Невесто Неневестная.
Молитвы ко Господу
Спасителю мой! Ты положил еси душу Свою, во еже[8] спасти нас, Ты заповедал еси и нам полагати души своя за други и за ближних наших. Темже радостно иду аз исполнити святую волю Твою и положити жизнь свою за Отечество. Вооружи мя крепостию и мужеством на одоление врагов, даруй ми веру твердую и упование, яко не умру, но жив буду во Царствии Твоем. Аминь.
Господи Боже наш, послушавый Моисея, простерша к Тебе руце, и люди Израилевы укрепивый на Амалика, ополчивый Иисуса Навина на брань и повелевый солнцу стати: Ты и ныне, Владыко Господи, услыши нас, молящихся Тебе. Укрепи силою Твоею страну нашу и воинство ея, брани умири и мир утверди. Посли, Господи, невидимо десницу Твою, рабы Твоя заступающую во всех; а имже судил еси положити на брани души своя за веру и Отечество, прости согрешения их и в день праведнаго воздаяния Твоего воздай венцы нетления: яко Твоя держава, Царство и сила, от Тебе помощь вси приемлем, на Тя уповаем, и Тебе славу возсылаем, Отцу и Сыну и Святому Духу, ныне и присно и во веки веков. Аминь.
Тропарь, глас 4-й
0 распенших Тя моливыйся, любодушне[9] Господи, и рабом Твоим о вразех молитися повелевый, ненавидящих и обидящих нас прости, и от всякаго зла и лукавства к братолюбному и добродетельному настави жительству, смиренно мольбу Тебе приносим; да в согласном единомыслии славим Тя, Единаго Человеколюбца.
Кондак, глас 5-й
Якоже первомученик Твой Стефан о убивающих его моляше Тя, Господи, и мы припадающе молим: ненавидящих всех и обидящих нас прости, во еже ни единому от них нас ради погибнути, но всем спастися благодатию Твоею, Боже Всещедрый.
Молитва, умиревающая во вражде сущих
Благодарим Тя, Владыко Человеколюбче, Царя веков и Подателя благих, разрушившаго вражды средостение и мир подавшаго роду человеческому, даровавшаго и ныне мир рабом Твоим: вкорени в них страх Твой и друг к другу любовь утверди, угаси всякую распрю, отыми вся разгласия соблазны. Яко Ты еси мир наш, и Тебе славу возсылаем, Отцу и Сыну и Святому Духу, ныне и присно и во веки веков Аминь.
Молитва великомученика Феодора Стратилата
Господи Боже Всесильный, всех уповающих на милость Твою не оставляяй, но защищаяй их! Буди мне милостив и соблюди мя от прелести вражия Твоим защищением, да не паду пред сопротивники моими и да не порадуется враг мой о мне. Предстани мне, Спасителю мой, в подвизе сем за имя Твое святое. Ты мя укрепи и утверди и подаждь силу стати мужественно за Тя до крове и положити душу мою по любви к Тебе, якоже и Ты, возлюбив нас, положил еси на Кресте душу Свою за ны. Аминь.
Молитва мученика Евтропия Воина в ранах и страданиях
Боже Вседержителю, Благий и Милостивый, Помощниче во узах и Податель мужественнаго терпения в муках! Даждь нам терпение в ранах сих и прииди на помощь к нам, якоже к рабу Твоему мученику Феодору пришел еси и помогл ему, и всесиль ною Твоею помощию яви всем, яко мы воистину Тя единаго имамы Господа Спаса и Тебе Единому покланяемся, славяще Тя со Отцем и Святым Духом во веки. Аминь.
Архистратигу Божию Михаилу
Святый и великий Архистратиже Божий Михаиле, низпровергий с Небесе диавола и воинство его! К тебе прибегаем с верою и тебе молимся с любовию, буди щит несокрушим и забрало твердо святей Церкви и православному Отечеству нашему, ограждая их молниеносным мечем твоим от всех враг видимых и невидимых. Буди Ангел Хранитель, премудр советодатель и споспешник предводителем нашим. Буди вождь непобедим христолюбивому воинству нашему, венчая его славою и победами над супостаты, да познают вси, противляющиися нам, яко с нами Бог и святии Ангели Его. Аминь.
Мученику Иоанну Воину
О мучениче Христов Иоанне Воине! Храбрый во бранех и скорый заступник православных христиан в бедах и напастех, по данной ти от Бога благодати! Буди нам поборник крепок на вся видимыя и невидимыя враги наша. Воинству нашему победу на сопротивныя даруй, да смирятся те, и вразумятся, и Бога истиннаго познают и святую Его Церковь Православную. Мы же грешнии да сподобимся прославляти Господа Спаса нашего во Царствии Его вкупе с тобою во веки. Аминь.
Великомученику Георгию Победоносцу
О всехвальный, святый великомучениче и чудотворче Георгие! Умоли Человеколюбца Бога, скорый помощниче всех призывающих тя, да не осудит нас, грешных, по беззаконием нашим, но да сотворит с нами по велицей Своей милости и подаст православному Отечеству нашему и всему боголюбивому воинству на супостаты одоление; да укрепит государство Россий ское непременяемым миром и благоволением; изряднее же да оградит нас святых Ангел Своих ополчением, во еже избавитися нам, по исходе нашем из жития сего, от козней лукаваго и тяжких воздушных мытарств его и неосужденным предстати престолу Господа славы. Аминь.
Благоверным князьям страстотерпцам Борису и Глебу
О двоице священная, святии страстотерпцы Борисе и Глебе, от юности Христу верою чистою и любовию послужившии, и кровьми своими, яко багряницею, украсившиися, и ныне со Христом царствующии! Будите нам теплии заступницы, оградите всех нас от всякия скорби, озлобления и внезапныя смер ти. Молим вас, христолюбивии страстотерпцы, споспешествуйте державе Российстей в победе на сопротивныя, якоже некогда благоверному князю Александру Невскому, да несут Российстии воини страх врагом и мир земли нашей, да тихое житие поживут людие во всяком благочестии и прославляют Бога Отца и Сына и Святаго Духа. Аминь.
Благоверному князю Александру Невскому
Скорый помощниче всех, усердно к тебе прибегающих, и теплый наш пред Господем пред стателю, святый благоверный великий княже Александре! Призри милостивно на ны недостойныя, из глубины сердца к тебе взывающия: ты в житии твоем ревнитель и защитник православныя веры был еси, и нас в ней теплыми твоими к Богу молитвами непоколебимы утверди. Ты великое возложенное на тя служение тщательно проходил еси, и нас твоею помощию, пребывати коегождо в неже при зван есть, настави. Ты, победив полки супостатов, от пределов Российских отгнал еси, и на нас ополчающихся всех видимых и невидимых врагов низложи. Ты, оставив тленный венец царства земнаго, избрал еси безмолвное житие, и ныне праведно венцем нетленным увенчанный, на Небесех царствуеши, исходатайствуй и нам, смиренно молим тя, житие тихое и безмятежное и к вечному Царствию шествие неуклонное. Предстоя же со всеми святыми престолу Божию, молися о всех православных христианех, да сохранит их Господь Бог Своею благодатию в мире, здравии, долгоденствии и всяком благополучии в должайшая лета, да присно славим Бога во Святей Троице, Отца и Сына и Святаго Духа. Аминь.
Благоверному князю Димитрию Донскому
О святый благоверный великий княже Димитрие! Аще и не мнози быша дние земнаго жития твоего, обаче велик жребий приял еси от Содетеля всех Господа, еже прославитися в земли Российстей и блаженство вечное на Небесех получити. Услыши нас, молитвенниче теплый, предстателю наш пред Господем неусыпный! Во дни мира и в годину нестроений не остави нас попечением твоим. Научи ны покорны быти Божественному Промышлению, вся в житии нашем ко благу направляющему. Отече ство наше молитвами твоими от нашествий вражиих, раздоров и нестроений защити и укрепи теплым твоим предстательством, да знаменается на нас свет Лица Божия, и тем наставляеми, достигнем Царства Правды Христовы нескончаемаго и вечнаго. Аминь.
Начальные молитвы
Во имя Отца и Сына и Святаго Духа. Аминь. Слава Тебе, Боже наш, слава Тебе.
Молитва Святому Духу
Царю Небесный, Утешителю, Душе истины, Иже везде сый[10] и вся исполняяй, Сокровище благих и жизни Подателю, прииди и вселися в ны, и очисти ны от всякия скверны, и спаси, Блаже, души наша.
Трисвятое
Святый Боже, Святый Крепкий, Святый Безсмертный, помилуй нас (читается трижды, с крестным знамением и поясным поклоном).
Слава Отцу и Сыну и Святому Духу, и ныне и присно и во веки веков. Аминь.
Молитва ко Пресвятой Троице
Пресвятая Троице, помилуй нас; Господи, очисти грехи наша; Владыко, прости беззакония наша; Святый, посети и исцели немощи наша, имене Твоего ради.
Господи, помилуй (трижды).
Слава, и ныне[11]:
Молитва Господня[12]
Отче наш, Иже еси на Небесех, да святится имя Твое, да приидет Царствие Твое, да будет воля Твоя, яко на Небеси и на земли. Хлеб наш насущный даждь нам днесь; и остави нам долги наша, якоже и мы оставляем должником нашим; и не введи нас во искушение, но избави нас от лукаваго.
Псалом 50
Помилуй мя, Боже, по велицей милости Твоей, и по множеству щедрот Твоих очисти беззаконие мое. Наипаче омый мя от беззакония моего и от греха моего очисти мя; яко беззаконие мое аз знаю, и грех мой предо мною есть выну[13].
Тебе Единому согреших и лукавое пред Тобою сотворих; яко да оправдишися во словесех Твоих, и победиши, внегда судити Ти. Се бо в беззакониях зачат есмь, и во гресех роди мя мати моя. Се бо истину возлюбил еси; безвестная и тайная премудрости Твоея явил ми еси. Окропиши мя иссопом, и очищуся; омыеши мя, и паче снега убелюся. Слуху моему даси радость и веселие; возрадуются кости смиренныя. Отврати лице Твое от грех моих и вся беззакония моя очисти. Сердце чисто созижди во мне, Боже, и дух прав обнови во утробе моей. Не отвержи мене от лица Твоего и Духа Твоего Святаго не отыми от мене. Воздаждь ми радость спасения Твоего и Духом Владычним утверди мя. Научу беззаконныя путем Твоим, и нечестивии к Тебе обратятся. Избави мя от кровей, Боже, Боже спасения моего; возрадуется язык мой правде Твоей. Господи, устне мои отверзеши, и уста моя возвестят хвалу Твою. Яко аще бы восхотел еси жертвы, дал бых убо: всесожжения не благоволиши. Жертва Богу дух сокрушен; сердце сокрушенно и смиренно Бог не уничижит. Ублажи, Господи, благоволением Твоим Сиона, и да созиждутся стены Иерусалимския. Тогда благоволиши жертву правды, возношение и всесожегаемая; тогда возложат на олтарь Твой тельцы.
Символ веры[14]
1) Верую во единаго Бога Отца Вседержителя, Творца небу и земли, видимым же всем и невидимым. 2) И во единаго Господа Иисуса Христа, Сына Божия, Единороднаго, Иже от Отца рожденнаго прежде всех век. Света от Света, Бога истинна от Бога истинна, рожденна, несотворенна, единосущна Отцу, Имже вся быша. 3) Нас ради человек и нашего ради спасения сшедшаго с Небес и воплотившагося от Духа Свята и Марии Девы, и вочеловечшася. 4) Распятаго же за ны при Понтийстем Пилате, и страдавша, и погребенна. 5) И воскресшаго в третий день по Писанием. 6) И возшедшаго на Небеса, и седяща одесную Отца. 7) И паки грядущаго со славою судити живым и мертвым, Егоже Царствию не будет конца. 8) И в Духа Святаго, Господа Животворящаго, Иже от Отца исходящаго, Иже со Отцем и Сыном спокланяема и сславима, глаголавшаго пророки. 9) Во едину Святую Соборную и Апостольскую Церковь. 10) Исповедую едино крещение во оставление грехов. 11) Чаю воскресения мертвых, 12) и жизни будущаго века. Аминь.
Молитва святого Макария Великого
Боже, очисти мя грешнаго, яко николиже сотворих благое пред Тобою, но избави мя от лукаваго, и да будет во мне воля Твоя; да неосужденно отверзу уста моя недостойная и восхвалю имя Твое святое, Отца и Сына и Святаго Духа, ныне и присно, и во веки веков. Аминь.
Молитва святого Василия Великого
Господи Вседержителю, Боже сил и всякия плоти, в вышних живый и на смиренныя призираяй, сердца же и утробы испытуяй и сокровенная человеков яве предведый, Безначальный и Присносущный Свете, у Него же несть пременения или преложения осенение[15]; Сам, Безсмертный Царю, приими моления наша, яже в настоящее время, на множество Твоих щедрот дерзающе, от скверных к Тебе устен творим, и остави нам прегрешения наша, яже делом, и словом, и мыслию, ведением или неведением согрешенная нами; и очисти ны от всякия скверны плоти и духа. И даруй нам бодренным сердцем и трезвенною мыслию всю настоящаго жития нощь прейти, ожидающим пришествия светлаго и явленнаго дне Единороднаго Твоего Сына, Господа и Бога и Спаса нашего Иисуса Христа, воньже со славою Судия всех приидет, комуждо отдати по делом его; да не падше и обленившеся, но бодрствующе и воздвижени в делание обрящемся готови, в радость и Божественный чертог славы Его совнидем, идеже празднующих глас непрестанный, и неизреченная сладость зрящих Твоего лица доброту неизреченную. Ты бо еси истинный Свет, просвещаяй и освящаяй всяческая, и Тя поет вся тварь во веки веков. Аминь.
Молитва Ангелу хранителю
Святый Ангеле, предстояй окаянней моей души и страстней моей жизни, не остави мене грешнаго, ниже отступи от мене за невоздержание мое. Не даждь места лукавому демону обладати мною, насильством смертнаго сего телесе; укрепи бедствующую и худую мою руку и настави мя на путь спасения. Ей, святый Ангеле Божий, хранителю и покровителю окаянныя моея души и тела, вся мне прости, еликими тя оскорбих во вся дни живота моего, и аще что согреших в прешедшую нощь сию, покрый мя в настоящий день, и сохрани мя от всякаго искушения противнаго, да ни в коем гресе прогневаю Бога, и молися за мя ко Господу, да утвердит мя в страсе Своем, и достойна покажет мя, раба, Своея благости. Аминь.
Молитвенное призывание святого, имя которого носишь
Моли Бога о мне, святый угодниче Божий (имя), яко аз усердно к тебе прибегаю, скорому помощнику и молитвеннику о душе моей.
Песнь Пресвятой Богородице
Богородице Дево, радуйся, Благодатная Марие, Господь с Тобою; благословена Ты в женах и благословен плод чрева Твоего, яко Спаса родила еси душ наших.
Тропарь Кресту (молитва за Отечество)
Спаси, Господи, люди Твоя... (см. с. 3).
Молитва о живых
Спаси, Господи, и помилуй отца моего духовнаго, родителей моих, сродников, начальников, наставников, благодетелей (имена их) и всех православных христиан.
Молитва о усопших
Упокой, Господи, души усопших раб Твоих: [родителей моих], сродников, благодетелей (имена их) и всех православных христиан, и прости им вся согрешения вольная и невольная, и даруй им Царствие Небесное.
Окончание молитв
Достойно есть яко воистину блажити Тя, Богородицу, присноблаженную и пренепорочную, и Матерь Бога нашего. Честнейшую Херувим и славнейшую без сравнения Серафим, без истления Бога Слова рождшую, сущую Богородицу Тя величаем.
Слава Отцу и Сыну и Святому Духу, и ныне и присно и во веки веков. Аминь.
Господи, помилуй (трижды).
Господи, Иисусе Христе, Сыне Божий, молитв ради Пречистыя Твоея Матере, преподобных и богоносных отец наших и всех святых, помилуй нас. Аминь.
Молитвы на сон грядущим (вечерние)
Начальные молитвы
Во имя Отца и Сына и Святаго Духа. Аминь. Слава Тебе, Боже наш, слава Тебе. Царю Небесный.Святый Боже.Пресвятая Троице...Отче наш... (см. с. 16).
Молитва святого Макария Великого к Богу Отцу
Боже вечный и Царю всякаго создания, сподобивый мя даже в час сей доспети, прости ми грехи, яже сотворих в сей день делом, словом и помышлением, и очисти, Господи, смиренную мою душу от всякия скверны плоти и духа. И даждь ми, Господи, в нощи сей сон прейти в мире, да востав от смиреннаго ми ложа, благоугожду пресвятому имени Твоему, во вся дни живота моего, и поперу борющия мя враги плотския и безплотныя. И избави мя, Господи, от помышлений суетных, оскверняющих мя, и похотей лукавых. Яко Твое есть Царство, и сила, и слава Отца и Сына и Святаго Духа, ныне и присно, и во веки веков. Аминь.
Молитва святого Антиоха ко Господу нашему Иисусу Христу
Вседержителю, Слово Отчее, Сам совершен сый, Иисусе Христе, многаго ради милосердия Твоего никогдаже отлучайся мене, раба Твоего, но всегда во мне почивай. Иисусе, добрый Пастырю Твоих овец, не предаждь мене крамоле змиине, и желанию сатанину не остави мене, яко семя тли во мне есть. Ты убо, Господи, Боже покланяемый, Царю Святый, Иисусе Христе, спяща мя сохрани немерцающим светом, Духом Твоим Святым, Имже освятил еси Твоя ученики. Даждь, Господи, и мне, недостойному рабу Твоему, спасение Твое на ложе моем: просвети ум мой светом разума святаго Евангелия Твоего, душу любовию Креста Твоего, сердце чистотою словесе Твоего, тело мое Твоею страстию безстрастною, мысль мою Твоим смирением сохрани, и воздвигни мя во время подобно на Твое славословие. Яко препрославлен еси со Безначальным Твоим Отцем и с Пресвятым Духом во веки. Аминь.
Молитва ко Пресвятому Духу
Господи, Царю Небесный, Утешителю, Душе истины, умилосердися и помилуй мя, грешнаго раба Твоего, и отпусти ми, недостойному, и прости вся, елика Ти согреших днесь яко человек, паче же и не яко человек, но и горее[16] скота, вольныя моя грехи и невольныя, ведомыя и неведомыя, яже от юности и науки злы, и яже суть от нагльства и уныния. Аще именем Твоим кляхся или похулих е в помышлении моем; или кого укорих; или оклеветах кого гневом моим, или опечалих, или о чем прогневахся; или солгах, или безгодно спах, или нищ прииде ко мне, и презрех его; или брата моего опечалих, или свадих[17], или кого осудих; или развеличахся, или разгордехся, или разгневахся; или стоящу ми на молитве, ум мой о лукавствии мира сего подвижеся, или развращение помыслих; или объядохся, или опихся, или без ума смеяхся; или лукавое помыслих, или доброту чуждую видев, и тою уязвен бых сердцем; или неподобная глаголах, или греху брата моего посмеяхся, моя же суть безчисленная согрешения; или о молитве не радих, или ино что содеях лукавое, не помню, та бо вся и больша сих содеях. Помилуй мя, Творче мой Владыко, унылаго и недостойнаго раба Твоего, и остави ми, и отпусти, и прости мя, яко Благ и Человеколюбец, да с миром лягу, усну и почию, блудный, грешный и окаянный аз; и поклонюся, и воспою, и прославлю пречестное имя Твое, со Отцем, и Единородным Его Сыном, ныне и присно, и во веки. Аминь.
Молитва святого Петра Студийского ко Пресвятой Богородице
К Тебе, Пречистей Божией Матери, аз, окаянный, припадая, молюся: веси, Царице, яко безпрестани согрешаю и прогневляю Сына Твоего и Бога моего, и многажды аще каюся, лож пред Богом обретаюся, и каюся трепеща: не ужели Господь поразит мя, и по часе паки[18] таяжде творю; ведущи сия, Владычице моя Госпоже Богородице, молю, да помилуеши, да укрепиши, и благая творити да подаси ми. Веси бо, Владычице моя Богородице, яко отнюд имам в ненависти злая моя дела[19], и всею мыслию люблю закон Бога моего; но не вем, Госпоже Пречистая, откуду яже ненавижду, та и люблю, а благая преступаю. Не попущай, Пречистая, воли моей совершатися, не угодна бо есть, но да будет воля Сына Твоего и Бога моего: да мя спасет, и вразумит, и подаст благодать Святаго Духа, да бых аз отселе престал сквернодейства, и прочее пожил бых в повелении Сына Твоего, Емуже подобает всякая слава, честь и держава со Безначальным Его Отцем и Пресвятым и Благим и Животворящим Его Духом ныне и присно и во веки веков. Аминь.
Молитва Ангелу хранителю
Ангеле Христов, хранителю мой святый и покровителю души и тела моего, вся ми прости, елика согреших во днешний день, и от всякаго лукавствия противнаго ми врага избави мя, да ни в коемже гресе прогневаю Бога моего; но моли за мя, грешнаго и недостойнаго раба, яко да достойна мя покажеши благости и милости Всесвятыя Троицы и Матере Господа моего Иисуса Христа и всех святых. Аминь.
Кондак Пресвятой Богородице
Взбранной Воеводе... (см. с. 7).
Преславная Приснодево, Мати Христа Бога, принеси нашу молитву Сыну Твоему и Богу нашему, да спасет Тобою души наша.
Все упование мое на Тя возлагаю, Мати Божия, сохрани мя под кровом Твоим.
Молитва святого Иоанникия
Упование мое Отец, прибежище мое Сын, покров мой Дух Святый: Троице Святая, слава Тебе.
Окончание молитв
Достойно есть... (см. с. 7).
Просвети очи мои, Христе Боже, да не когда усну в смерть, да не когда речет враг мой: укрепихся на него.
Молитва Кресту Господню
Да воскреснет Бог. (см. с. 6).
Ослаби, остави, прости, Боже, прегрешения наша, вольная и невольная, яже в слове и в деле, яже в ведении и не в ведении, яже во дни и в нощи, яже во уме и в помышлении: вся нам прости, яко Благ и Человеколюбец.
Исповедание грехов повседневное
Исповедаю Тебе, Господу Богу моему и Творцу, во Святей Троице Единому, славимому и покланяемому, Отцу и Сыну и Святому Духу, вся моя грехи, яже содеях во вся дни живота моего, и на всякий час, и в настоящее время, и в прешедшия дни и нощи, делом, словом, помышлением, объядением, пиянством, тайноядением, празднословием, унынием, леностию, прекословием, непослушанием, оклеветанием, осуждением, небрежением, самолюбием, многостяжанием, хищением, неправдоглаголанием, скверноприбытчеством, мшелоимством[20], рев нованием, завистию, гневом, памятозлобием[21], ненавистию, лихоимством и всеми моими чувствы: зрением, слухом, обонянием, вкусом, ося занием и прочими моими грехи, душевными вкупе и телесными, имиже Тебе Бога моего и Творца прогневах и ближняго моего онеправдовах; о сих жалея, винна себе Тебе, Богу моему, представляю, и имею волю каятися; точию, Господи Боже мой, помози ми, со слезами смиренно молю Тя: прешедшая же согрешения моя милосердием Твоим прости ми и разреши от всех сих, яже изглаголах пред Тобою, яко Благ и Человеколюбец.
Когда отходишь ко сну, произноси:
В руце Твои, Господи Иисусе Христе, Боже мой, предаю дух мой; Ты же мя благослови, Ты мя помилуй и живот вечный даруй ми. Аминь.
Молитва святого Иоанна Златоустого
Боже, ослаби, остави, прости ми согрешения моя, елика Ти согреших, аще словом, аще делом, аще помышлением, волею или неволею, разумом или неразумием, вся ми прости, яко благ и Человеколюбец, и молитвами Пречистыя Твоея Матере, умных[22] Твоих служителей и святых сил, и всех святых, от века Тебе благоугодивших, неосужденно благоволи прияти ми святое и пречистое Твое Тело и честную Кровь во исцеление души же и тела, и во очищение лукавых моих помышлений. Яко Твое есть Царство и сила и слава со Отцем и Святым Духом ныне и присно, и во веки веков. Аминь.
Несмь доволен[23], Владыко Господи, да внидеши под кров души моея; но понеже хощеши Ты, яко Человеколюбец, жити во мне, дерзая приступаю; повелеваеши, да отверзу двери, яже Ты един создал еси, и внидеши со человеколюбием якоже еси; внидеши и просвещаеши помраченный мой помысл. Верую, яко сие сотвориши: не бо блудницу, со слезами пришедшую к Тебе, отгнал еси; ниже мытаря1 отвергл еси покаявшася; ниже разбойника, познавша Царство Твое, отгнал еси; ниже гонителя покаявшася оставил еси, еже бе: но от покаяния Тебе пришедшия вся в лице Твоих другов вчинил еси, един сый благословенный всегда, ныне и в безконечныя веки. Аминь.
Господи Иисусе Христе, Боже мой, ослаби, остави, очисти и прости ми, грешному, и непотребному, и недостойному рабу Твоему, прегрешения и согрешения, и грехопадения моя, елика Ти от юности моея даже до настоящаго дне и часа согреших: аще в разуме и в неразумии, аще в словесех или делех, или помышлениих и мыслех, и начинаниих, и всех моих чувствах. И молитвами безсеменно рождшия Тя, Пречистыя и Приснодевы
Марии, Матере Твоея, единыя непостыдныя надежды и предстательства и спасения моего, сподоби мя неосужденно причаститися пречистых, безсмертных, животворящих и страшных Твоих Таинств, во оставление грехов и в жизнь вечную; во освящение и просвещение, крепость, исцеление, и здравие души же и тела и в потребление и всесовершенное погубление лукавых моих помыслов и помышлений, и предприятий, и нощных мечтаний, темных и лукавых духов; яко Твое есть Царство и сила, и слава, и честь, и поклонение со Отцем и Святым Твоим Духом ныне и присно, и во веки веков. Аминь.
Верую, Господи, и исповедую, яко Ты еси воистину Христос, Сын Бога Живаго, пришедый в мир грешныя спасти, от нихже первый есмь аз. Еще верую, яко сие есть самое пречистое Тело Твое, и сия есть самая честная Кровь Твоя. Молюся убо Тебе: помилуй мя и прости ми прегрешения моя, вольная и невольная, яже словом, яже делом, яже ведением и неведением, и сподоби мя неосужденно причаститися пречистых Твоих Таинств во оставление грехов и в жизнь вечную. Аминь.
Благодарственные молитвы по Святом Причащении
Слава Тебе, Боже (трижды).
Благодарю Тя, Господи Боже мой, яко не отринул мя еси грешнаго, но общника мя быти святынь Твоих сподобил еси. Благодарю Тя, яко мене недостойнаго, причаститися пречистых Твоих и небесных Даров сподобил еси. Но Владыко Человеколюбче, нас ради умерый же и воскресый, и даровавый нам страшная сия и животворящая Таинства, во благодеяние и освящение душ и телес наших, даждь быти сим и мне во исцеление души же и тела, во отгнание всякаго сопротивнаго, в просвещение очию сердца моего, в мир душевных моих сил, в веру непостыдну, в любовь нелицемерну, во исполнение премудрости, в соблюдение заповедей Твоих, в приложение Божественныя Твоея благодати, и Твоего Царствия присвоение, да во святыни Твоей теми сохраняемь, Твою благодать поминаю всегда, и не ктому себе живу, но Тебе, нашему Владыце и Благодетелю; и тако сего жития изшед о надежди живота вечнаго, в присносущный достигну покой, идеже празднующих глас непрестанный, и безконечная сладость зрящих Твоего лица доброту неизреченную. Ты бо еси истинное желание, и неизреченное веселие любящих Тя, Христе Боже наш, и Тя поет вся тварь во веки. Аминь.
Молитва святого Василия Великого
Владыко Христе Боже, Царю веков и Содетелю всех, благодарю Тя о всех, яже ми еси подал благих, и о причащении пречистых и животворящих Твоих Таинств. Молю убо Тя, Блаже и Человеколюбче: сохрани мя под кровом Твоим, и в сени крилу Твоею, и даруй ми чистою совестию, даже до последняго моего издыхания, достойно причащатися святынь Твоих, во оставление грехов и в жизнь вечную. Ты бо еси Хлеб животный[24], источник святыни, податель благих, и Тебе славу возсылаем, со Отцем и Святым Духом, ныне и присно и во веки веков. Аминь.
Молитва ко Пресвятой Богородице
Пресвятая Владычице Богородице, свете помраченныя моея души, надеждо, покрове, прибежище, утешение, радование мое, благодарю Тя, яко сподобила мя еси, недостойнаго, причастника быти пречистаго Тела и честныя Крове Сына Твоего. Но рождшая истинный Свет, просвети моя умныя очи сердца; Яже источник безсмертия рождшая, оживотвори мя умерщвленнаго грехом; Яже милостиваго Бога любоблагоутробная Мати, помилуй мя, и даждь ми умиление и сокрушение в сердце моем, и смирение в мыслех моих, и воззвание в пленениих помышлений моих; и сподоби мя до последняго издыхания неосужденно приимати пречистых Таин освящение во исцеление же души и тела. И подаждь ми слезы покаяния и исповедания, во еже пети и славити Тя во вся дни живота моего, яко благословенна и препрославленна еси во веки. Аминь.
Молитва Иисусова
Господи, Иисусе Христе, Сыне Божий, помилуй мя грешнаго
Молитва святого Ефрема Сирина
(читается Великим Постом)
Господи и Владыко живота моего, дух праздности, уныния, любоначалия1 и празднословия не даждь ми. Дух же целомудрия, смиренномудрия, терпения и любве даруй ми, рабу Твоему. Ей, Господи, Царю, даруй ми зрети моя прегрешения и не осуждати брата моего, яко благословен еси во веки веков. Аминь.
Молитва перед вкушением пищи
Отче наш... (см. с. 17).
Или:
Очи всех на Тя, Господи, уповают, и Ты даеши им пищу во благовремении, отверзаеши Ты щедрую руку Твою и исполняеши всякое животное благоволения.
Молитва после вкушения пищи
Благодарим Тя, Христе Боже наш, яко насытил еси нас земных Твоих благ; не лиши нас и Небеснаго Твоего Царствия, но яко посреде учеников Твоих пришел еси, Спасе, мир даяй им, прииди к нам и спаси нас.
Тропарь, глас 8-й
Глубиною мудрости человеколюбно вся строяй и полезная всем подаваяй, Едине Содетелю, упокой, Господи, душу раба Твоего (рабы Твоея, души раб Твоих): на Тя бо упование возложи (о многих: возложиша), Творца и Зиждителя и Бога нашего.
Слава, и ныне: Богородичен:
Тебе и Стену, и Пристанище имамы, и Молитвенницу благоприятну к Богу, Егоже родила еси, Богородице Безневестная, верных спасение.
Тропари, глас 5-й
Припев: Благословен еси, Господи, научи мя оправданием[25] Твоим.
Святых лик обрете источник жизни, и дверь райскую, да обрящу и аз путь покаянием. Погибшее овча аз есмь, воззови мя, Спасе, и спаси мя.
Благословен еси, Господи, научи мя оправданием Твоим.
Агнца Божия проповедавше, и заклани бывше якоже агнцы, и к жизни нестареемей, святии, и присносущней преставльшеся, Того прилежно, мученицы, молите долгов разрешение нам даровати.
Благословен еси, Господи, научи мя оправданием Твоим.
В путь узкий хождшии прискорбный, вси в житии крест яко ярем вземшии, и Мне последовавшия верою, приидите насладитеся, ихже уготовах вам почестей, и венцев небесных.
Благословен еси, Господи, научи мя оправданием Твоим.
Образ есмь неизреченныя Твоея славы, аще и язвы ношу прегрешений; ущедри Твое создание, Владыко, и очисти Твоим благоутробием, и вожделенное отечество подаждь ми, рая паки жителя мя сотворяя.
Благословен еси, Господи, научи мя оправданием Твоим.
Древле убо от не сущих создавый мя, и образом Твоим Божественным почтый, преступлением же заповеди паки мя возвративый в землю, от неяже взят бых, на еже по подобию возведи, древнею добротою возобразитися.
Благословен еси, Господи, научи мя оправданием Твоим.
Упокой, Боже, раба Твоего (рабу Твою, рабы Твоя) и учини его (ю, я) в раи, идеже лицы святых, Господи, и праведницы сияют яко светила; усопшаго раба Твоего (усопшую рабу Твою, усопшия рабы Твоя) упокой, презирая его (ея, их) вся согрешения.
Слава: Трисиятельное Единаго Божества благочестно поем, вопиюще: Свят еси, Отче безначальный, собезначальный Сыне, и Божественный Душе, просвети нас верою Тебе служащих, и вечнаго огня исхити.
И ныне: Радуйся, Чистая, Бога плотию рождшая во спасение всех, Еюже род человеческий обрете спасение, Тобою да обрящем рай, Богородице Чистая, Благословенная.
Аллилуиа, аллилуиа, аллилуиа, слава Тебе, Боже (трижды).
Седален, глас 5-й
Покой, Спасе наш, с праведными раба Твоего (рабу Твою, рабы Твоя), и сего (сию, сия) всели во дворы Твоя, якоже есть писано, презирая, яко благ, прегрешения его (ее, их), вольная и невольная, и вся яже в ведении, и не в ведении, Человеколюбче.
Слава, и ныне: От Девы возсиявый миру, Христе Боже, сыны света Тою показавый, помилуй нас.
Канон, глас 6-й
Песнь 1
Ирмос: Яко по суху пешешествовав Израиль, по бездне стопами, гонителя фараона видя потопляема, Богу победную песнь поим, вопияше.
Припев: Покой, Господи, душу усопшаго раба Твоего (души усопших раб Твоих).
Слава и ныне:
Песнь 3
Ирмос: Несть свят, якоже Ты, Господи Боже мой, вознесый рог верных Твоих, Блаже, и утвердивый нас на камени исповедания Твоего.
Седален,глас 6й
Воистину суета всяческая, житие же сень и соние, ибо всуе мятется всяк земнородный, якоже рече Писание; егда мир приобрящем, тогда во гроб вселимся, идеже вкупе царие и нищии. Темже, Христе Боже, преставльшегося раба Твоего (преставльшихся раб Твоих) упокой, яко Человеколюбец.
Слава, и ныне: Всесвятая Богородице, во время живота моего не остави мене, человеческому предстательству не ввери мя, но Сама заступи и помилуй мя.
Песнь 4
Ирмос: Христос моя сила, Бог и Господь, честная Церковь боголепно поет, взывающи, от смысла чиста о Господе празднующи.
Песнь 5
Ирмос: Божиим светом Твоим, Блаже, утренюющих Ти души любовию озари, молюся, Тя ведети, Слове Божий, истиннаго Бога, от мрака греховнаго взывающа.
Песнь 6
Ирмос: Житейское море, воздвизаемое зря напастей бурею, к тихому пристанищу Твоему притек, вопию Ти: возведи от тли живот мой, Многомилостиве.
Кондак, глас 8-й
Со святыми упокой, Христе, душу раба Твоего (души раб Твоих), идеже несть болезнь, ни печаль, ни воздыхание, но жизнь безконечная.
Икос
Сам един еси Безсмертный, сотворивый и создавый человека, земнии убо от земли создахомся и в землю туюжде пойдем, якоже повелел еси, создавый мя и рекий ми: яко земля еси и в землю отыдеши, аможе вси человецы пойдем, надгробное рыдание творяще песнь: Аллилуиа.
Песнь 7
Ирмос: Росодательну убо пещь содела Ангел преподобным отроком, халдеи же опаляющее веление Божие, мучителя увеща вопити: благословен еси, Боже отец наших.
Песнь 8
Ирмос: Из пламене преподобным росу источил еси, и праведнаго жертву водою попалил еси, вся бо твориши, Христе, токмо еже хотети. Тя превозносим во вся веки.
Песнь 9
Ирмос: Бога человеком невозможно видети, на Негоже не смеют чини Ангельстии взирати; Тобою же, Всечистая, явися человеком Слово воплощенно. Егоже величающе, с небесными вои Тя ублажаем.
Тропарь, глас 4-й
Со духи праведных скончавшихся душу раба Твоего (души раб Твоих), Спасе, упокой, сохраняя ю (их) во блаженной жизни, яже у Тебе, Человеколюбче.
В покоищи Твоем, Господи: идеже вси святии Твои упокоеваются, упокой и душу раба Твоего (души раб Твоих), яко един еси Человеколюбец.
Слава: Ты еси Бог, сошедый во ад и узы окованных разрешивый, Сам и душу раба Твоего (души раб Твоих) упокой.
И ныне: Едина Чистая и Непорочная Дево, Бога без семене рождшая, моли спастися души его (душам их).
Иерей глаголет: Во блаженном успении, вечный покой подаждь, Господи, усопшему рабу Твоему (имя) и сотвори ему вечную память.
И поем трижды: Вечная память.
Издавна на Руси, вознося молитвы о русском воинстве, сражающемся «за веру, царя и Отечество», Святая Православная Церковь именовала его воинством христолюбивым.
Возлюби Господа и возлюби ближнего — эти заповеди Иисуса Христа исполнялись православным воинством Святой Руси. Оттого славился русский солдат своей любовью к родине, высоким воинским духом, умением побеждать, готовностью положить жизнь за други своя. Все эти качества, ярко проявившиеся во всех Отечественных войнах и продолжающие в нашей армии определять образ истинного воина, имеют исторические корни, воспитаны многовековыми православными традициями.
История русского христолюбивого воинства восходит ко времени Крещения Руси. Святой равноапостольный великий князь Владимир крестился в греческом городе Корсуне (раскопки его ведутся в районе нынешнего Севастополя) в 988 году. Вместе с ним крестилась его дружина. Таким образом, войско великого князя стало христианским еще до того, как состоялось великое Крещение народа русского в водах Днепра. С тех пор начали складываться на Руси священные воинские традиции. Перед каждым походом русская рать стекалась в храм, где воины исповедовались и причащались Святых Христовых Тайн. Перед сражениями служились молебны, и в бой русские войска шли под хоругвью с изображением лика Спасителя.
Древняя Русь славилась благочестием своих князей. Многие из них были канонизированы как святые.
Святой благоверный князь Андрей Боголюбский (+ 1174) брал с собой в поход чудотворную икону Божией Матери, впоследствии названную Владимирской и ныне особенно почитаемую в народе нашем.
Святой благоверный князь Довмонт, во Святом Крещении Тимофей, Псковский (+1299), слывший непобедимым воином, отправляясь в поход, испрашивал благословение у своего духовника. Одержав победу, князь возводил храм в честь святого, в день памяти которого было сражение.
Святой благоверный князь Димитрий Донской (+ 1389) накануне Куликовской битвы, на которую благословил его преподобный Сергий
Радонежский, торжественно перенес из Владимира в новую столицу своего великого княжества Москву чудотворную икону святого воина Димитрия Солунского. В память русских ратников, павших на Куликовом поле, Святая Церковь установила совершать их поминовение в Димитриевскую родительскую субботу.
Основой побед тех, кто держал в руках меч вещественный, было Слово Божие — «меч духовный», как его называет Апостол Павел (Еф. 6: 17), ибо вера давала воинам силы, превосходящие силу обычного оружия. Когда император Константин Великий боролся со своими противниками, властителями тогда еще языческой Римской империи, и обратился с молитвой к Господу, чтобы Он даровал знамение, которое воодушевило бы его войско, на небе появилось сияющее изображение Креста с надписью: «Сим победиши!» И император Константин, став впоследствии единодержавным правителем Римской империи, распространил в ней христианство.
До этого, первые три века церковной истории, христиане преследовались языческим римским государством. Ни одно из сословий римского общества не дало такого количества мучеников, прославившихся своим мужеством и преданностью вере, как сословие воинское. И это, наверное, не случайно: привычные к неколебимому стоянию в ратном строю пред лицом врага, солдаты-христиане проявляли такую же неустрашимость и при исповедании своей веры. Воины-мученики изображаются на иконах в доспехах, с оружием в руках — так, в образе воинов, они и являлись как Небесные покровители на помощь христианам.
по молитвам которых Господь являл чудесную помощь сражающимся на поле брани
Архистратиг Божий Михаил — начальник Небесного ангельского воинства. Ангелы — это бестелесные духовные существа, сотворенные Богом прежде материального мира. Слово «Ангел» погречески означает «вестник» и точно передает основное служение Ангелов: возвещать людям волю Господа. По Промыслу Божию Ангелы служат и людям: хранят верующих, удерживают их от падений, восставляют падших. Они никогда не оставляют нас и всегда готовы помочь, если мы пожелаем.
Ангельское воинство разделено на девять чинов, и над всеми девятью чинами поставлен Господом святой Архистратиг (военачальник — греч.). Михаил — один из семи Архангелов. Именно он низринул с Неба возгордившегося денницу с другими павшими духами. Он принимал участие и во многих ветхозаветных событиях, защищая богоизбранный народ от бедствий.
С древних времен Архангел Михаил прославлен своими чудесами на Руси. Не раз Пресвятая Богородица предстательствовала за города русские, являясь с воинством Небесным под предводительством Архистратига, и потому не было на Руси города, где не существовало бы храма или придела, посвященного Архистратигу Михаилу. Один из главнейших храмов города Москвы — Архангельский собор-усыпальница в Кремле.
Многочисленны и прекрасны иконы чиноначальника вышних сил и его Собора. Одна из них — икона «Благословенное воинство», где святые воины — князья русские — изображены под предводительством Архистратига Михаила.
Память Архангела Михаила отмечается дважды: 21 ноября нов. ст. (Собор Архистратига Божия Михаила и прочих Небесных сил бесплотных) и 19 сентября нов. ст. (воспоминание чуда, совершенного святым Архистратигом Михаилом в Хонех).
Это чудо случилось в IV веке во Фригии. Задумав уничтожить храм во имя Архистратига Михаила, язычники соединили в одно русло две горные реки и направили их течение на церковь. Но по молитве пономаря этого храма явился Архангел Михаил, который ударом своего жезла открыл в горе широкую расселину и повелел устремиться в нее водам бурлящего потока. Храм остался невредим, а место, где совершилось чудо, получило название Хоны, что значит «отверстие», «расселина».
Великомученик Феодор Стратилат (дни памяти 21 февраля и 21 июня нов. ст.) жил в Малой Азии в конце III — начале IV века. Он был добродетелен, мудр и храбр, почему и поставлен был стратилатом (греч. — воеводой) в Ираклии, при Черном море. Феодор расположил к себе горожан, так что многие из них приняли христианскую веру. Узнав об этом, император Ликиний потребовал, чтобы стратилат публично принес жертву идолам. Феодор попросил отсрочки и, воспользовавшись ей, разбил идолов, а золото и серебро, из которых они были изваяны, раздал бедным. Ликиний приказал мучить исповедника: после страшных пыток мученика распяли. Распятый, Феодор взывал к Богу: «Где же Ты, Господи, что же так долго даешь страдать мне, немощному?» На что Господь отвечал ему: «Я здесь, с тобой, Я испытываю тебя в терпении». Утром мучители решили снять с креста тело Феодора, но нашли мученика сидящим на земле и совершенно исцеленным от ран. «Велик Бог христианский!» — воскликнули посланные ко кресту сотники и воины и уверовали во Христа. Тогда святой Феодор сам предал себя в руки палача, и тот отсек ему голову. Эта глава ныне хранится на Афоне, в монастыре Пантократор.
В житии святого содержится молитва, которую, по преданию, составил сам Феодор Стратилат[26].
Святые мученики Евтропий, Клеоник и Василиск были римскими воинами, пострадавшими при императоре Максимилиане в городе Амасии в 308 году (день памяти 16 марта нов. ст.). Евтропий и Клеоник были распяты, Василиск усечен мечом. Предание сохранило нам «Молитву Евтропия воина в ранах и страданиях»[27], свидетельствующую о неколебимой вере мученика и уповании его на Господа.
Святой мученик Иоанн Воин (день памяти 12 августа нов. ст.) был благочестивым римским военачальником при императоре Юлиане Отступнике (IV век) и за покровительство гонимым христианам претерпел долгое темничное заключение. Святого Иоанна Воина часто именуют мучеником, хотя он впоследствии был освобожден и скончался мирно. На Руси его почитают как особого покровителя христолюбивого воинства и защитника притесняемых.
Святой великомученик и победоносец Георгий (дни памяти 6 мая и 9 декабря нов. ст.), вступив на военную службу при жестоком гонителе христиан — императоре Диоклетиане, благодаря уму и мужеству быстро достиг высокого звания трибуна (начальника отдельной крупной войсковой части), а затем и ближайшего советника императора.
Однажды император обратился к нему за советом, как организовать новое гонение на христиан, но святой Георгий открыто исповедал свою веру и обличил Диоклетиана, за что был приговорен к колесованию. Однако посланный Господом Ангел исцелил истерзанное тело мученика. Тогда святого Георгия бросили в глубокий ров и засыпали известью, но он вновь был чудесным образом исцелен. Не повредила святому и испитая им чаша смертельного яда.
Толпы народа приходили к святому Георгию, содержавшемуся под стражей, прося его молитв. Накануне кончины святой мученик удостоился чудесного видения: Господь призывал его в Небесные обители. Когда на следующий день святого Георгия ввели в языческий храм, дабы заставить поклониться идолам, кумиры невидимой силой были опрокинуты и разбились. Императрица Александра бросилась к ногам святого мученика и открыто исповедала, что она тоже христианка. В гневе император приказал обезглавить обоих. Это произошло в 303 году.
По своей кончине великомученик Георгий как Небесный покровитель и заступник христиан совершил великое множество чудес, из которых наиболее известно «чудо Георгия о змие»: на своей родине, близ города Бейрута, он уничтожил огромного змия, убивавшего людей.
Из древних воинов-мучеников святой Георгий (Егорий) пользовался наибольшим почитанием на Руси. Его изображение вошло в герб Русского государства. В 1769 году императрица Екатерина Великая учредила орден святого Георгия, которым награждались военачальники. В 1807 году император Александр I учредил знак отличия для нижних чинов, который с 1913 года стал именоваться Георгиевским крестом и был в русской армии самой почетной наградой.
Святые благоверные князья Борис и Глеб (дни памяти 15 мая, 6 августа и 18 сентября нов. ст.) прославлены в Русской Православной Церкви как страстотерпцы, безвинно убиенные в 1015 году старшим братом Святополком Окаянным. Заподозрив Бориса и Глеба в том, что они хотят отнять у него великокняжеский Киевский престол, унаследованный им от отца, святого равноапостольного князя Владимира, Святополк предательски убил своих родных братьев. Князь Борис, предупрежденный заранее о намерении Святополка умертвить его, отклонил предложение верной дружины захватить Киевский престол. Его слова: «Да не будет мне поднять руку на брата моего», — явили другим князьям пример христианского смирения, весьма необычного в эпоху братоубийственных междоусобиц.
Известны многие чудеса и исцеления, связанные с именем святых братьев. Не раз выступали они заступниками земли Русской, являясь всегда вместе, в образе молодых вооруженных воинов. Все русские князья считали их своими покровителями.
Святой благоверный князь Александр Невский
(дни памяти 12 сентября и 6 декабря нов. ст.) происходил из рода святого равноапостольного князя Владимира. Став Новгородским князем, святой Александр заботился о том, чтобы творить суд правый и чтобы сподвижники его были справедливы и к народу милосердны.
Благочестие князя-воина было вознаграждено. В ночь накануне Невской битвы одному боголюбивому русскому ратнику в видении была явлена шедшая вверх по реке ладья, в которой стояли уже почитавшиеся на Руси как мученики-страстотерпцы благоверные князья Борис и Глеб. При этом князья говорили между собой: «Пойдем поможем сроднику нашему Александру... » И когда святой князь сражался с немецкими рыцарями, по его молитве Господь помог русским ратникам победить врагов.
Хан Батый вызвал знаменитого русского князя в Орду. Святой Александр, свято храня православную веру, отказался поклониться солнцу и огню. Вступив в Батыев шатер, он отдал поклон хану и сказал: «Тебе поклоняюсь, царь, потому что Сам Бог почтил тебя царством; твари же не поклонюсь, потому что она создана для человека». Хан похвалил князя за ум и мужество и с почестями и дарами отпустил его.
Благодаря дипломатии князя политика Орды стала более мирной по отношению к Русской земле.
Возвращаясь в очередной раз из Орды, князь-подвижник смертельно занемог и 14 ноября 1263 года, не доехав до Владимира, в городе Городце, в Феодоровском монастыре, преставился ко Господу. Свой многотрудный жизненный путь святой Александр завершил принятием схимы с именем Алексий. Останки святого князя принесли во Владимир; путь длился девять дней, и тело оставалось нетленным.
23 ноября при погребении его в монастыре Рождества Пресвятой Богородицы во Владимире было явлено Богом «чудо дивно и памяти достойно». Когда тело святого Александра было положено в раку и хотели разжать ему пальцы, чтобы вложить в ладонь разрешительную молитву, святой князь сам простер руку и взял грамоту.
Святой благоверный князь Димитрий Донской (день памяти 1 июня нов. ст.) родился в 1350 году. Одним из его воспитателей был Митрополит Московский Алексий, заменивший девятилетнему Димитрию отца после его смерти. Неудивительно поэтому, что, став великим князем, Димитрий Иоаннович правил Русской землей под духовным руководством Церкви, без благословения которой он не принимал никаких важных государственных решений.
Время жизни святого благоверного князя Димитрия пришлось на период возвышения Москвы и превращения ее в церковный и государственный центр Руси. Объединение русских земель вокруг Москвы сопровождалось усилением борьбы с татаро-монгольским игом.
Чтобы наказать непокорных русичей, хан Мамай по примеру Батыя решил идти на Русь великим походом, собрав 400-тысячное войско. Узнав о приготовлениях врага, князь Димитрий начал собирать силы для отпора и сумел привлечь в свое войско почти всех русских князей. Преподобный Сергий Радонежский не только благословил его идти «против безбожных», уповая на Бога, но и предсказал ему победу и отпустил с ним на битву двух монахов Троицкого монастыря — Александра Пересвета и Андрея Ослябю.
8 сентября 1380 года, в день Рождества Пресвятой Богородицы, на Куликовом поле произошел ожесточенный бой между русским воинством и татаро-монголами. «Пришло, братья, время брани нашей, — обратился великий князь Димитрий к войску, — Бог нам прибежище и сила» (Пс. 45: 2). Великий князь сражался в первых рядах, принял от врагов многочисленные удары, но Бог хранил его и он остался жив.
Так при помощи Божией русские одержали решительную победу.
Куликовская битва помогла русским осознать свою силу, которую они обретают при сплоченности и единстве, указала и истинного вождя русского народа в лице великого князя Московского. Победа на Куликовом поле стала общей победой Русского государства и Русской Церкви, подготовившей, вдохновившей и поддержавшей русский народ в его борьбе с полчищами татар.
После Куликовской победы, давшей Димитрию Иоанновичу имя Донского, великий князь прожил еще восемь лет. 19 мая 1389 года последовала блаженная кончина великого князя.
(Исх. 20:2 — 5, 7 — 10, 12 — 17)
1. Аз есмь Господь Бог твой; да не будут тебе бози инии, разве Мене.
(То есть: Я — Господь Бог твой; да не будет у тебя других богов, кроме Меня.)
Первой заповедью Бог повелевает: умом нашим познавать Его, сердцем нашим веровать в Него, надеяться на Него и любить Его, устами нашими исповедовать, то есть прославлять Его, всем нашим существом поклоняться Ему и всеми силами благоговейно служить Ему; кроме же одного истинного Бога, никого и ничто за Бога не признавать и никому и ничему Божеской почести не воздавать. Даже святых Ангелов и святых людей должно почитать не так, как почитаем Бога, но только как служителей Божиих и молитвенников за нас пред Богом.
2. Не сотвори себе кумира и всякаго подобия, елика на небеси горе[28], и елика на земли низу, и елика в водах под землею; да не поклонишися им, ни послужиши им.
Второй заповедью Бог запрещает поклоняться идолам, то есть вещественным изображениям того, что сотворено Богом, как на небе (солнце, луна, звезды), так и на земле (звери, птицы), и в водах ниже земли (рыбы, морские чудовища). Эта же заповедь указывает, как следует христианам почитать иконы, то есть изображения истинного Бога во плоти и святых: благоговейно взирая на иконы и воспоминая дела Божии и святых Его, мы должны молиться Самому Богу и святым; если же кто святым иконам воздает Божеское поклонение и надеется на их вещество, не вознося ума и сердца к тому, что вверху на них изображено, тот грешит против второй заповеди.
3. Не приемли имене Господа Бога твоего всуе.
(То есть: не произноси имени Господа Бога твоего напрасно.)
Третья заповедь запрещает употреблять имя Божие напрасно, без всякой мысли о Боге и без благого вения, следовательно, запрещает и божиться в обыкновенных разговорах; имя Божие должно произносить с благоговением.
4. Помни день субботный, еже святити его[29]: шесть дний делай, и сотвориши в них вся дела твоя, в день же седьмый — суббота Господу Богу твоему.
Бог, сотворивший мир в шесть дней, а в седьмой день почивший от всех дел Своих, повелевает четвертой заповедью шесть дней в неделю трудиться и делать дела, к каким кто призван, а седьмой день посвящать Богу, то есть употреблять на молитву, на поучение о Боге и на богоугодные дела. Таким же образом на основании этой заповеди следует поступать и в другие праздники.
5. Чти отца твоего и матерь твою, да благо ти будет и да долголетен будеши на земли.
Пятой заповедью Бог повелевает почитать родителей, повиноваться им, а также почитать всех тех, которые в разных отношениях заступают для нас место родителей, а именно: пастырей и учителей духовных, воспитателей, благодетелей, начальников и старших возрастом. Исполняющим в точности пятую заповедь Бог обещает счастье и долголетнюю жизнь на земле.
6. Не убий.
Шестой заповедью Бог запрещает отнимать у людей жизнь насилием или хитростью и каким-либо образом нарушать безопасность и спокойствие ближнего, и потому этой заповедью запрещаются также ссоры, гнев, ненависть, зависть, жестокость. Но против шестой заповеди не грешит тот, кто убивает неприятеля на войне, потому что войною мы защищаем веру и Отечество наше. Справедливую войну благословляет Сам Бог, именуемый «Господом Сил (воинств)». Военная служба есть прямое исполнение заповеди Господней: нет больше той любви, как положить душу свою за други своя.
7. Не прелюбы сотвори. (То есть: не прелюбодействуй.)
Седьмой заповедью Бог запрещает всякую нечистую плотскую связь; запрещает этой заповедью и все то, что может возбуждать беззаконную любовь, как-то: пьянство, сквернословие, чтение соблазнительных книг, пение и слушание срамных песен, смотрение на то, на что стыдно смотреть.
8. Не укради.
Восьмой заповедью Бог запрещает присваивать себе чужую вещь и отнимать у другого то, что не принадлежит нам, обманывать других, чтобы получить себе пользу. Этой же заповедью повелевается: при получении платы за труд выполнять работу по совести и без лености; трудиться, чтобы не даром хлеб есть; не брать за свое добро и свой труд больше, чем они стоят.
9. Не послушествуй на друга твоего свидетельства ложна.
(То есть: не произноси ложного свидетельства на ближнего твоего.)
Девятой заповедью Бог запрещает ложно свидетельствовать против кого-нибудь в суде или оклеветывать, бесчестить и злословить другого человека в лицо или заочно, а также в каком бы то ни было случае, лгать или обманывать.
10. Не пожелай жены искренняго твоего, не пожелай дому ближняго твоего, ни села его, ни раба его, ни рабыни его, ни вола его, ни осла его, ни всякаго скота его, ни всего, елика суть ближняго твоего.
Десятой заповедью Бог запрещает не только делать худое, но и желать худого, чтобы от худых мыслей и желаний не дойти до худых дел.
Суть этих заповедей Господь Иисус Христос изложил так:
«Возлюби Господа Бога твоего всем сердцем твоим, и всею душею твоею, и всем разумением твоим. Сия есть первая и наибольшая заповедь. Вторая же, подобная ей: возлюби ближнего твоего, как самого себя» (Мф. 22: 37—39).
Молитва — возношение ума и сердца нашего к Богу. Во время молитвы мы произносим особые слова, обращенные к Богу, Ангелам или святым, осеняя себя крестным знамением и совершая поясные или земные поклоны.
«Еже аще что просите от Отца во имя Мое, то сотворю, да прославится Отец в Сыне» (Ин. 14: 13), — так заповедал о молитве ученикам-апостолам и всем Своим последователям Сам Христос Спаситель.
Молитвы бывают трех видов: славословие (когда мы прославляем Господа за Его Божественные совершенства), благодарение (когда мы благодарим Господа за Его благодеяния) и прошение (когда мы просим Бога о своих нуждах).
Молитвы разделяются на частные, или домашние, и общественные, или церковные, совершаемые в храме.
В домашней обстановке человек молится один или с семьей, читая молитвенное правило по Молитвосло ву или другим священным книгам. Кроме того, необходимо молиться постоянно, во время различных трудов, произнося краткие молитвы мысленно или шепотом: «Господи Иисусе Христе, помилуй мя, грешнаго» или «Пресвятая Богородице, спаси нас».
Молитва в храме имеет то преимущество, что в нем собираются единодушные люди, соединенные верой в Иисуса Христа. Общественной молитве благодатно содействует Сам Иисус Христос, Который сказал: «Где двое или трое собраны во имя Мое, там Я посреди них» (Мф. 18: 20).
Молитва «Отче наш»[30] называется молитвой Господней, потому что ее дал Своим ученикам Сам Господь наш Иисус Христос (Мф. 6: 9 — 13; Лк. 11: 2 — 4). Вот краткое толкование этой молитвы:
Отче наш, Иже еси на Небесех, — Отец наш Небесный! Ты всех нас любишь, как детей. Услышь нашу молитву: да святится имя Твое — пусть повсюду распространяется вера православная, пусть везде, во всех концах мира, у всех народов прославляется имя Твое святое, помогай нам жить так, чтобы неверующие в Тебя, видя нашу добрую жизнь, прославляли Тебя. Сотвори так, чтобы мы со страхом и любовию призывали святое имя Твое, чтобы не призывали его всуе, чтобы не хулилось оно нашей грешной жизнью.
Да приидет Царствие Твое: очисти наше сердце от царствующего в нем греха, Сам воцарись в нем Твоей благодатью, Сам будь царем наших мыслей и желаний и всех наших дел. Да приблизится к нам Царство Небесное, куда Ты позовешь всех праведных на Страшном суде Твоем.
Да будет воля Твоя, яко на Небеси, и на земли — ведь мы не знаем сами, что нам полезно, что вредно, а потому и просим: да будет во всем, везде и всегда Твоя святая воля. Научи и помоги нам исполнять Твою святую волю в заповедях Твоих здесь, на земле, так, как непогрешимо и свято исполняют ее на Небе святые Твои и Ангелы Твои.
Хлеб наш насущный, необходимое пропитание, даждь нам, Отец наш Небесный; подай все, без чего жить мы не можем: пищу, одежду, жилище; подай днесь — на нынешний день, ибо мы не знаем, будем ли живы завтра. Подай и для души нашей Хлеб Небесный — пречистые Тайны Тела и Крови Твоей, и духовную пищу — слово Твое, в Священном Писании заключающееся.
И остави, прости нам долги наша, грехи наши, якоже и мы оставляем должником нашим, то есть прощаем должникам — нашим ближним, которые оскорбляют нас. Ты молился на Кресте за врагов Твоих, за распинателей: прими и нашу грешную молитву за наших врагов, которые хотя и враждуют против нас, но на самом деле братья наши, ибо и им Ты Отец, как и нам.
Есть у нас враги — это наша плоть с ее грешными похотями, это мир с его соблазнами и диавол с его искушениями. Не введи нас во искушение от этих врагов, не попусти нашей грешной плоти одолеть нас пьянством, плотской страстью, не попусти грешному миру соблазнить нас пожеланием почестей или богатства, не попусти диаволу искушать нас гордыней, непослушанием Святой Церкви, нашей Матери, противлением власти, Богом поставленной, но избави нас от лукавого сего искусителя.
Символом веры[31] называется краткое, но точное изложение словами Священного Писания учения о том, во что должны веровать православные христиане. Вот краткое изъяснение нашего Символа веры.
Он разделяется на 12 частей:
1. Верую, то есть хотя и не вижу своими телесными очами, хотя не все постигаю и умом своим, но сердцем приемлю и признаю, что Бог Един есть по существу и троичен в Лицах (как это есть — никто не может постигнуть умом: это — тайна Божия непостижимая); верую, что первое Лицо Святой Троицы есть Бог Отец, что Он вместе с Сыном Своим и Духом Святым сотворил все, все содержит в Своей силе и власти и потому называется Вседержителем и Творцом Неба и земли, всего того, что я вижу и чего не вижу, например Ангелов и душ человеческих.
2. Верую во второе Лицо Святой Троицы, Сына Божьего, Единородного, Который один у Отца, Которому нет равного во всем мире, ни между Ангелами, ни между святыми людьми, ибо Он рожден от Отца прежде всех веков, когда и самого времени еще не было: значит, Сын Божий так же вечен, как и Бог Отец. Он рожден от Отца, как Свет от Света, и есть Истинный Бог от Бога Истинного; рожден, а не сотворен, а потому имеет одно существо, одну природу Божескую со Своим Отцом, и все сотворено через Него.
3. Верую, что для нас, грешных людей, и для того, чтобы спасти нас от греха, вечного осуждения за грехи и от вечной смерти, вечных мучений, Сын Божий сошел с Небес, принял душу и тело человеческие от Пречистой Девы Марии, при наитии на Нее Святого Духа, и, не переставая быть Богом, стал совершенным, но безгрешным Человеком.
4. Верую, что Господь наш Иисус Христос отдал Себя на распятие, страдал и умер за грехи наши и погребен в то время, когда Иудейская земля находилась под властью римского императора и ею управлял наместник его Понтий Пилат.
5. Верую, что в третий день Господь Иисус Христос воскрес из мертвых, и в Его страданиях, смерти и Воскресении исполнились предсказания древних пророков, записанные в священных книгах.
6. Верую, что в 40-й день по Воскресении Своем Господь Иисус Христос вознесся с телом на Небо и, восседая по правую сторону Бога Отца, имеет ту же власть, ту же силу и честь, что и Бог Отец, и как Вездесущий и Всемогущий Бог пребывает невидимо и на земле, управляя всем видимым и невидимым миром.
7. Верую, что Господь Иисус Христос опять придет видимым образом на землю, но уже не в прежнем уничижении, а во всей славе Своей, со всеми Ангелами Своими, чтобы судить всех живых и мертвых, которые для этого воскреснут — все, начиная с Адама. Тогда, после самого строгого и праведного Суда, настанет Его вечное, нескончаемое Царство.
8. Верую в третье Лицо Пресвятой Троицы, в Духа Святого. Он так же Господь и Бог, как Отец и Сын. Животворящим Он называется потому, что всему дает жизнь и особенно людям жизнь духовную, благодатную. Он предвечно исходит от Отца, как Бог Сын предвечно рождается от Отца. Святому Духу мы должны поклоняться, Его должны мы славословить так же, как Бога Отца и Бога Сына. Он — Дух Истины, все знает и в древности говорил через пророков, открывая им учение веры и тайны будущего.
9. Верую во Святую Церковь Христову, в то, что она есть от Бога установленное общество людей, соединенных православной верой, Святыми Таинствами и управляемое от Бога поставленными пастырями, архиереями и священниками. Эту Церковь я благоговейно почитаю, с полным доверием и любовью принимаю ее учение и повинуюсь ее заповедям и уставам, потому что Сам Господь создал ее и повелел слушаться ее. Верую, что Господь есть невидимый Глава Церкви, что она — только одна, потому что один Господь, одно истинное учение, одна истинная вера православная. Верую, что Церковь Христова свята, чиста, непогрешима в учении веры и освящает нас Святыми Таинствами. Верую, что истинная Церковь Христова есть Соборная, или Вселенская, потому что Господь устроил ее для всех народов, для всех времен и для всех мест и принимает она всех, кто ищет спасения: и бедного, и богатого, и простеца, и ученого, и к какому народу кто бы ни принадлежал. Верую, что истинная Церковь есть Апостольская, потому что она свято и неизменно хранит то учение, которое проповедовали миру святые апостолы, а их самих истинной вере научил Сам Христос Спаситель. Верую, что в ней непрерывно сохраняется благодать совершать Таинства и передается через рукоположение епископов от самих святых апостолов до нашего времени.
10. Исповедую, признаю, что Святое Крещение для очищения грехов не повторяется над теми, кто уже принял его.
11-12. Чаю, ожидаю, что в последний день мира, в день Страшного суда Христова, все умершие воскреснут с телами, которые будут нетленны, и тогда настанет жизнь вечная, бесконечная: для праведных — в блаженстве вечного Царства Небесного, а для грешных — в муках вечных с отпадшими от Бога духами злобы.
Аминь. Это — истинно, непреложно.
Больше книг на сайте Золотой Корабль
[1] Тексты молитв приводятся на принятом в богослужении Русской Православной Церкви церковно-славян-ском языке. Тропари, кондаки, ирмосы, седальны поются на соответствующую мелодию (глас), но можно и просто читать их.
[2] От нападения.
[3] 10 000, бесчисленное множество.
[4] Но, однако
[5] На ядовитых змей.
[6] Кроме Тебя.
[7] Жизни
[8] Чтобы.
[9] Любящий души человеческие.
[10] Существующий.
[11] Когда написано «Слава», «И ныне», надо читать полностью: «Слава Отцу и Сыну и Святому Духу», «И ныне и присно и во веки веков. Аминь».
[12] Толкование на молитву «Отче наш» см. с. 71.
[13] Всегда.
[14] Толкование на Символ веры см. с. 73.
[15] Нет изменчивости и даже тени непостоянства.
[16] Хуже.
[17] Ссорил.
[18] Опять.
[19] Сокрушаюсь о своих злых делах.
[20] Корыстолюбием, взяточничеством.
[21] Злопамятностью.
[22] Бесплотных, невидимых.
[23] Я не готов.
[24] Хлеб жизни.
Властолюбия.
[25] Законам.
[26] См. с. 10.
[27] См. с. 10.
[28] Вверху.
[29] Чтобы посвящать его Богу.
[30] См. с. 17.
[31] См. с. 19.